Äventyrsträning

Det är inte vilken träning du gör som är avgörande, utan det är att den blir gjord.

 

(Scrolla ner för övningar)

I äventyr (såväl som livet) är det lika viktigt med den mentala och emotionella träningen som den fysiska, och genom att genomföra fysiska pass och få dem gjorda även de dagar man inte riktigt känner för det, så tränar man sitt mindset inför utmaningar. För vad händer om du är ute på fjället och du "inte riktigt känner för att fortsätta" när du är 2 mil från närmsta bebyggelse? Där om någonstans går det inte att sluta för att det blir en mental broms, men genom att lära känna samspelet mellan sin kropp och sitt huvud och bli sin egen framgångsrika projektledare så kan man styra den i rätt riktning - och veta hur man ska göra det - även hemma i tryggheten, både när det blir lite tungt men också för att undvika att det blir det. Att göra sig och vara beredd för vad som helst, när som helst.

En annan viktig tumregel är att hålla träningen konsekvent. Det spelar egentligen ingen roll vad du gör, så länge du gör något och undviker att hitta på ursäkter för att slippa träna, det som är den viktigaste gåva vi kan ge våra kroppar. Inte bara för att hålla sig frisk och skadefri, utan även för att förebygga njutning och undvika risker på äventyr!

 

"Jag har semester"

"Jag får inte till det för jag bor i van"

"Jag har inte med mig några hantlar"

 

Ursäkter kan alltid skapas och ibland behöver man återhämtning, men det är bra om man lär sig skilja på dessa. Återhämtning är superviktigt, men att återhämta sig är inte samma sak som att sätta sig i soffan och vila. Det är lika viktigt att ta hand om, utmana och stärka sin kropp, att hitta vila i det obekväma och ge den den kärlek den behöver för att orka ge sig ut och att lyckas genomföra sina äventyrsprojekt med kraft och utan att bli skadad.

Det här är träningen som du kan göra precis varsomhelst! Har du inga vikter - ta en ryggsäck eller en sten. Har du ingenstans att vara, ställ dig utanför bilen. Har du precis vaccinerat dig och har ont i armen - träna ben. Övningarna är enkla, korta, tar ca en kvart, kan klämmas in var du än befinner dig, men håller dig ändå stark, smidig och redo!


 

(Sidan är under uppbyggnad och fler pass är på G inom kort! Senast uppdaterad: 6 september 2021)

Sidnot:

 

80% av ett äventyr är allt som görs på vägen dit.

 

Vi är utbildade tränare och certifierade äventyrare, expeditionsguider, fjälledare, coacher, och har själva tränat eller tävlat på elitnivå sedan 5 års ålder med stort engagemang i både teoretisk och praktisk kunskap och erfarenhet - såväl kroppens uppbyggnad som psykologi och näringsfysiologi. Vi har slutat att tävla sedan många år tillbaka (det är inte folkfesten vi brinner för), men vi har ändå sprungit ett otal maraton (både trail och platt), vi har både paddlat havskajak, cyklat och åkt longboard som transportmedel osupportat med tält under 1400 km och 5 veckors tid, vi har varit på höga höjder, klättrat länge, skidat långt, vi har slagit världrekord i äventyr och vi har alltid tränat dagligen. Kärleken till träning, kropp och hälsa är lika självklar för oss som att sova. Med andra ord - vi känner och förstår våra kroppar väldigt väl.

Därtill krävs det en god fysisk, mental och emotionell kännedom för att kunna både guida och jobba med äventyr, vilket ingår i de utbildningsmoment vi genomfört och de jobb vi haft genom åren. Vi har fokuserat på träning för styrka, smidighet, uthållighet och skadefrihet över tid och under utmattande former, eftersom det är det man utsätts för mest under långa äventyr. Kroppen och huvudet har varit vårt främsta intresse och verktyg och genomsyrat allt vi gjort i livet, och med 30 år av givande erfarenheter delar vi gärna med oss av några övningar då de förebygger skador, underlättar moment och bygger mental styrka och självförtroende!

Vill du jobba med oss? Hör av dig

  • Facebook
  • Instagram